jun 05 2016

Zelf reizen op de Galapagos

Isla Christobal
Ondanks dat Puerto Baquerizo Moreno de hoofdstad is van de Galapagos is het kleiner dan Puerto Ayora. En overal liggen zeehonden, zowel op de strandjes als op de stoep. Van klein tot groot tot enorm. Er is zelfs een strandje midden in het stadje waar er heel veel liggen, leuk om naar te kijken. In de middag hebben we een wandeling naar een uitzichtspunt gemaakt en een baai waar we konden snorkelen. We kwamen nog een aantal mensen van de cruise tegen die nog twee dagen langer gingen varen. Eigenlijk is het hier op de Galapagos maar klein, met vier plekken waar mensen wonen. Tijl heeft in de baai gesnorkeld met zeehonden en een schildpad. Ik vond het te koud en ben er snel weer uit gegaan om naar Tijl te kijken. We hebben met de groep van de cruise nog een drankje gedaan, hebben ze uitgezwaaid en zijn daarna met z’n tweetjes uit eten gegaan. Cerviche is een typisch Zuid Amerikaans gerecht waarbij ze verse, rauwe vis garen in limoensap. Wij hadden een combinatie van witte vis, garnalen en octopus. Het was heerlijk fris!

Reisdag
Vandaag zijn we naar Isla Isabela gegaan. We moesten om 7 uur met een speedboot naar Isla Cruz, die deed er ruim twee uur over. Gelukkig was de zee rustig. Daar hebben we een korte wandeling gemaakt naar een mangrove waar we naar de vissen en een rog hebben gekeken. We zochten een restaurantje om nog even iets te eten voor de volgende boot, en toen kwamen we de Nederlanders van onze cruise tegen waar we een vers sapje mee hebben gedronken. Toen naar de volgende speedboot, die er ook weer ruim twee uur over deed. Het was wel jammer dat we bij aankomst ineens $5 tax moesten betalen, dat hebben we hier nog niet eerder meegemaakt. Terwijl we al $120 moesten betalen om op de Galapagos te mogen zijn. We hebben gehoord dat dit per 1 oktober zelfs wordt verhoogd naar $200… Hopelijk besteden ze het geld goed. Puerto Villamil is erg klein, er is bijvoorbeeld geen pinautomaat en de straten zijn onverhard. Het eerste hostel was vol en dus gingen we op zoek naar een andere. We zitten nu voor vier nachten in Cerro Azul, we hebben een nette kamer met airco en balkon.

Concha de Perla en strand
De eerste dag hebben we (gratis) gesnorkeld in een baai net naast de haven, genaamd Concha de Perla. We zagen schildpadden, een zwarte rog met witte stippen, een zwemmende zeeleguaan en de gebruikelijke vissen. Daarna hebben we een lange strandwandeling gemaakt naar twee andere kleine strandjes. Hier zagen we meer zeeleguanen, die vanaf de rotsen in het water het strand op kwamen lopen om vervolgens allemaal op elkaar te gaan liggen om warm te blijven. We liepen terug tijdens een prachtige zonsondergang.

Vulkaan Sierra Negra
Vandaag hadden we een toer geboekt naar de vulkaan Sierra Negra, de op één na grootste actieve vulkaan van de wereld. De krater van 8 km doorsnee was indrukwekkend! Er was niks anders dan zwarte lava en een deels groen begroeide kraterrand. In 2005 is deze vulkaan nog uitgebarsten en we konden de zwarte lava zien. We hebben er zelfs overheen gelopen. Het was een donker maanlandschap. De wandeling was 16 km, waarvan een deel omhoog /omlaag. We deden er vijf uur over en kwamen bezweet en stoffig terug. Na een korte douche hebben we ons verder afgekoeld op dezelfde snorkelplek van de dag ervoor. We zagen nog een nieuwe vis, grijs en groot, maar helaas geen foto. ’s Avonds hebben we een drankje op het strand gedaan met Kiwi (haar hebben we ook ontmoet op de cruise) en het dagmenu (soep en gegrilde rode tonijn) gegeten. Gezellig op het strand een kokosnoot met rum gedronken en naar de sterren gekeken.

Los Tuneles
Vandaag konden we uitslapen want we hadden pas om 11 uur een toer naar Los Tuneles geboekt. We moesten bijna een uur varen om op deze mooie plek te komen. Onderweg kwamen we langs twee eilandjes, een met Nazca boobies en een andere met pinguïns. Bij Los Tuneles zijn lavaformaties in het water, en we zagen verschillende natuurlijke bruggen. Ook waren hier mannelijke blue footed boobies voor hun partner aan het dansen. Ze tillen dan langzaam hun blauwe voeten op en slaan hun vleugels uit terwijl ze fluiten. We zagen ze zelfs gemeenschap hebben. Dan zit het mannetje heel kort bovenop het vrouwtje. Hierna gingen we op twee plekken snorkelen. Ik zwom boven een zeeschildpad die net zo groot was als mij, we zwommen met haaien met zwarte punten aan de vinnen en zagen zeepaardjes die verrassend groot waren. Ondanks dat we al even op de Galapagos zijn, blijven we nieuwe dieren zien en genieten van al het moois.
Na de tour zijn we nog naar het opvangcentrum voor schildpadden gegaan wat best leuk was en op de wandelroute terug zagen we felroze flamingos (hadden we ook nog niet eerder gezien want tijdens de cruise waren ze er steeds niet; vanwege de warmte was er te weinig water in de plassen).

Tortuga beach
De laatste dag gingen we met de speedboot terug naar Puerto Ayora. We moesten vroeg op want de boot vertrok om 6 uur. We hebben de laatste dag doorgebracht op Tortuga beach en Playa Manza. Mooie strandjes vol met Darwins vinken die je snel wisten te vinden als je iets te eten had. We hebben  lekker op onze stranddekens van het mooie weer genoten en zelfs nog even gesnorkeld. We zagen een spelende zeehond, twee kleine ‘black tip’ haaien, een grote zeeschildpad en een grappige langwerpige vis. We sloten de dag af met een vers gegrilde Brujo vis, een ijsje en zijn nog even op de pier gaan kijken. De laatste ochtend ontmoetten we twee Nederlanders tijdens het ontbijt die dezelfde vluchten hadden geboekt, dus hebben we een taxi gedeeld en onderweg naar het vliegveld (plusmin 75 min) gekletst over onze avonturen. Beide vluchten verliepen soepel en ook in Nederland scheen het zonnetje. Als verrassing werden we opgewacht door onze ouders en zus. Wat ik het meest had gemist? Gewoon je wc-papier door de toilet kunnen spoelen!  En natuurlijk ons pannenkoeken ontbijt op zondag. Jammer dat de huwelijksreis er alweer op zit maar het was een avontuur om nooit meer te vergeten
Gelukkig hebben we allebei wel een voldaan gevoel. Ik raad de Galapagos eilanden aan alle natuurliefhebbers aan!