mei 13 2016

Quito, hoofstad Ecuador

Heenreis

Als sardientjes in een blik gingen we 9 mei op weg naar Schiphol met een vertraagde trein. Daar snel geld gewisseld (euro in dollars, dat is sinds een paar jaar de officiële munt van Ecuador) en toen gehaast naar de incheckbalie. Maar even gevraagd of we op tijd waren en dat was maar goed ook. We konden nog 8 minuten onze bagage inchecken dus we werden gelijk geholpen. Gehaast naar de gate, maar uiteraard werd Tijls tas uitgebreid gecontroleerd. Al met al waren we net op tijd.

In het vliegtuig werden we in de watten gelegd. Felicitaties, glaasje champagne, KLM huisje en wensbelletje gekregen. We hadden een rustige vlucht. Na 11 uur vliegen landden we in Quito en met de bus en transfer gingen we naar ons hostel. Het was bewolkt en zo’n 23 graden. We hebben het rossig aan gedaan en ’s avonds al gelijk het lokale eten geprobeerd, aardappelsoep met avocado. Erg lekker.

Vertrouwd

Ecuador voelt weer een beetje als thuiskomen na vorig jaar vier maanden in Zuid Amerika te zijn geweest. Alles voelt vertrouwd en we genieten van het heerlijke verse fruit en de sapjes, de vriendelijke mensen (behalve als ze ze bus in willen) en het mooie landschap. Opvallend aan Ecuador is dat ze hier heel erg van zoet houden, in alles zit suiker. En het versturen van een ansichtkaart kost maar liefst 8 dollar! Ook hier bestaat het ontbijt uit brood, fruit, sap, thee en ei. De eieren kwamen na dag 3 mijn neus al uit… Reizen met het openbaar vervoer is hier goedkoop, ongeveer een dollar per uur.

Oude centrum en midden van de wereld

De volgende dag hebben we het oude centrum van Quito bekeken met een free walking tour en zijn naar de equator geweest. Een bijzondere plek, werd gedemonstreerd met verschillende experimenten in het Inanti museum. Zoals een ei balanceren, en de kolk van wegstromend water die linksom, rechtsom of zelfs afwezig was, afhankelijk van waar je stond. Toen sloeg ineens het weer om, onweer en regen. Daar waren we niet op gekleed, dit was gelijk een goede les. Met een vuilniszak om ons heen, modderstromen trotserend, keerden we terug naar de stad. We aten pizza en vielen in een diepe slaap.

Markt in Otavalo en waterval Peguche

De volgende dag gingen we met de bus naar een plaatsje ten noorden van Quito, Otavalo, bekend vanwege een grote dagelijkse markt met textiel en kunst. De rit er naartoe was lang maar met mooie uitzichten, twee uur slingerend door de bergen. De buschauffeur reed goed door maar we voelden ons op ons gemak. De markt was een kleurrijke bedoeling, ik heb er nog een rugtasje gekocht na flink afdingen. Daarna hebben we een waterval in het slaperige dorpje Peguche bezocht waar het weer begon te regenen.

Vulkaan Pichincha

De laatste dag in Quito was zonnig en warm! Daarom een perfecte dag om vulkaan Pichincha te beklimmen. We gingen met de teleferico van 3117 naar 3945 meter, dit is een van de hoogste liften van de wereld. Daar hadden we een overweldigend uitzicht over de stad. Vanaf dit punt kon je naar de top lopen. Maar we waren op deze hoogte al snel buiten adem. Gelukkig konden we na 500 meter ook paarden huren, dus dat hebben we gedaan. Het was een prachtige tocht maar soms wel eng. De paardjes moesten flink klimmen en afdalen waarbij ze soms uitgleden, en we liepen langs diepe afgronden. Ik moest echt vertrouwen op mijn paardje Rubio, die me gelukkig veilig naar het hoogste punt heeft gebracht voor zover we konden komen, op 4500 meter hoogte! Daarna weer terug naar beneden met de paarden en de teleferico en met een taxi naar ons hostel. Daar hebben we uitgebreid geluncht, een echte Ecuadoriaanse almuerzo. Soep (kip of aardappel), rijst met kip, aardappel en salade en een glas sap. Daarna een lange busrit gemaakt naar Baños, waar we nu aan het ontbijten zijn. Het tijdsverschil met Nederland is zeven uur.