«

»

mei 06 2012

Flashmob: geniale campagne

Communiceren is een vak apart. Het bedenken en uitvoeren van campagnes is misschien wel één van de moeilijkste taken van organisaties. Onlangs verscheen er een SIRE campagne: Handen af van onze hulpverleners.

Dat veel mensen bekend zijn met de campagne, wil nog niet zeggen dat deze een succes was. Ondanks dat 160.000 mensen de petitie teken(d)en en het volkomen eens zijn met de boodschap, blijkt dat afgelopen nieuwjaarswisseling incidenten tegen hulpverleners zijn toegenomen (van 173 in 2010/2011 naar 186 in 2011/2012). Met een kanttekening: De jaren daarvoor lagen deze aantallen een stuk hoger 🙂

Een collega vertelde me dat deze campagne juist een averechts effect kan hebben. In de filmpjes bijvoorbeeld wordt de link gelegd tussen agressie en hulpverleners. Een link, die er bij de gemiddelde Nederlander normaal gesproken niet is. Doordat zij de filmpjes kijken en de link tussen agressie en hulpverleners nu wel maken in de hersenen, zullen zij onbewust sneller agressief zijn tegen hulpverleners. Ik kan helaas geen bron van deze informatie vinden, maar deze uitleg klinkt wel erg aannemelijk.

Een goed voorbeeld van in mijn ogen een effectieve campagne (of reclamestunt, in dit geval), is onderstaande flashmob. Een geweldig filmpje, met in eerste instantie maar een zeer klein bereik: honderd (?) acteurs, plus één slachtoffer. Maar doordat de boodschap op een leuke manier wordt gebracht, en de combinatie van sociale media, wordt dit filmpje razendsnel de wereld over verspreid. Nu al is dit filmpje op YouTube ruim 93.000 keer bekeken! Dit vind ik nou een perfect voorbeeld van een doordachte en effectieve campagne.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.