«

»

jun 27 2012

Postduif PostNL!?

“Een postduif is een duif die, na een periode bij de eigenaar te hebben doorgebracht, naar elders wordt vervoerd en wordt losgelaten. De duif vindt op nog niet volledig begrepen wijze de weg naar zijn oorspronkelijke verblijf terug.”
http://nl.wikipedia.org/wiki/Postduif

Dat ‘op nog niet volledig begrepen wijze’ intrigeert me. Het laatste half jaar vraag ik me ook wel eens af of PostNL wel weet wat ze moeten doen met post geadresseerd aan Tijl & Milou in Utrecht. Ik vraag me af wie er eigenlijk betrouwbaarder is, PostNL of een postduif?

 

Grootschalige reorganisatie, ook veel klachten

Sinds begin 2012 krijgen we post niet of te laat. Een probleem veroorzaakt door een grootschalige reorganisatie binnen PostNL, waarbij Brabant en Utrecht proefkonijn mochten spelen.

Het is een bekend probleem onder de inwoners. Regelmatig staat er iets over in de krant en een bericht op facebook met het verzoek aan vrienden om het ons te laten weten als ze iets aan ons op de post doen, leverde veel reacties op. Ellen Meijer schreef zelfs dat ik er over op moest houden… Nou Ellen, nog één blog, en hopelijk is het daarna niet meer nodig om er woorden aan vuil te maken 🙂 Want sinds april is de reorganisatie bij PostNL stil gelegd vanwege de vele klachten.

 

Post komt niet of veel te laat

De slechte postbezorging is een zeer groot probleem. Uitnodigingen voor bijeenkomsten en bruiloften komen als de bijeenkomsten zijn geweest, kortingsacties worden bezorgd als de actieperiode is verstreken, aanmaningen met administratiekosten worden in rekening gebracht terwijl wij de rekeningen nooit hebben ontvangen, en het ergste van allemaal… Rouwkaarten die PostNL pas na de crematie bezorgt. En dat terwijl PostNL ‘rouwpost altijd met extra aandacht behandelt vanwege hun gevoelige karakter’. PostNL heeft al meerdere klachten van ons ontvangen.

Een opsomming van niet en te laat bezorgde post:

Februari: pakketje verzonden, nooit ontvangen
Maart: belastingaanslag en een rekening, nooit ontvangen. Herinnering rekening kwam te laat waardoor extra administratiekosten in rekening werden gebracht.
Mei: rouwkaart werd de dag na de crematie pas bezorgd, een trouwkaart verzonden op 7 mei hebben we nooit ontvangen.
Juni: zes poststukken ontvangen, waarvan de meest laat bezorgde één van de gemeente was: een uitnodiging voor een bijeenkomst op 25 maart. Deze was volgens de dagtekening 11 weken te laat bezorgd. Het snelst bezorgde poststuk had er ‘slechts’ drie weken over gedaan.

 

Klachtafhandeling

De klachtafhandeling bij PostNL is ook niet alles. Beloftes worden niet nagekomen en als men zegt dat ze ‘tevergeefs geprobeerd hebben hierover telefonisch contact op te nemen’ dan betekent dat slechts dat ik één keer een oproep heb gemist. Na mijn laatste klacht, over zes te laat bezorgde poststukken in juni, gaat het overigens wel beter. In een reactie op mijn klacht zegt PostNL ‘mijn signaal door te geven aan de manager, hij zal de betreffende medewerkers hierop aanspreken en toezien dat de post op mijn adres verbetert’. Ik hoop dat de postduiven van PostNL eens wat sneller hun vleugels uit gaan slaan.

 

Gaat PostNL de strijd met de postduif aan?

“Postduiven hebben een fenomenaal oriëntatievermogen. Een duif die ver van huis wordt gebracht, tot honderden kilometers ver, weet feilloos zijn thuis terug te vinden. Daarom werden ze gebruikt om berichten over te brengen; zo ontstond ook een sport, de duivensport, waarbij het erom gaat welke duif het snelst thuis is na gezamenlijk te zijn gelost.”

Wellicht dat de postbezorging in Nederland de ontwikkeling van postduif naar duivensport gaat volgen. Marktwerking is prima, zolang we dan ook maar iets te kiezen hebben. Ik opteer voor paarse brievenbussen en teken voor de snelste postduif!

1 ping

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.