mrt 18 2015

Terugblik; vier maanden Zuid-Amerika

De afgelopen vier maanden zijn zo snel gegaan en we hebben zoveel nieuwe mooie plekjes op de wereld ontdekt… Veel van de dingen die we wilden zien hebben we ook gezien, al is onze reis op sommige punten ook heel anders gelopen dan we in eerste instantie hadden bedacht.

Hierbij een korte terugblik op alle avonturen die we hebben meegemaakt.

Met heel veel dank aan al onze (trouwe) lezers!!! We keken altijd uit naar jullie reacties!

Idee

In september ontstond het idee om een lange reis te maken en begin oktober werd dit idee realiteit. De vliegtickets naar Lima en terug vanaf Rio de Janeiro waren gekocht! Op 17 november 2014 vlogen we naar Lima.

Peru

Het allereerste land van onze reis, waarbij we het meeste moesten wennen. De cultuur, Spaanse taal, het eten (cavia!?), vervoer, alles was nieuw. Na chaotisch Lima vlogen we naar het letterlijk adembenemende Cusco op zo’n 3400 meter. Dit stadje en de omliggende heilige vallei ademde Inca-sfeer. Het was dan ook hier dat we een vijfdaagse trekking over de Salkantay berg naar Machu Picchu boekten. Een van de meest zware dingen die ik in mijn hele leven heb gedaan, maar zo mooi dat ik het nog een keer zou doen. Toen vier dagen de jungle in, hier geen ijle lucht maar warme temperaturen en een hoge luchtvochtigheid. Helaas maar weinig dieren gezien op een enkele capibara en veel vogels na. En na vier dagen was ik de insecten goed zat 😉 We deden nog een korte trekking de diepe Colca Canyon in, bekend om de condors, waarna we liftend met een vriendelijke vrachtwagenchauffeur naar de grens met Bolivia reisden.

Bolivia

Een armer land dan Peru, en de armoede kwam ineens heel dichtbij toen alle pinautomaten in Copacabana weigerden om ons geld te geven… Een wandeling van noord naar zuid op het nabijgelegen zonnige eiland Isla del Sol was mogelijk dankzij een Engelsman die ons geld leende. Gelukkig konden we weer pinnen in de grote en chaotische stad La Paz, waar het hoogtepunt de kabelbaan was. Tijl fietste nog even de deathroad en overleefde deze gelukkig. Toen naar het witte Sucre, waar we ontdekten dat op zondag echt alles dicht is. Met een ‘niet-bestaand’ busje bovenop een treinstel tuften we naar Potosi, een nog kleiner plaatsje, alvorens we naar Tupiza reisden. Hier hobbelden we twee dagen te paard door het wildewesten en met zadelpijn begonnen we aan een vijfdaagse Uyuni-toer. Het zuiden van Bolivia is onvoorstelbaar mooi met z’n kleurrijke meren en grote, witte zoutvlakte. Absoluut het hoogtepunt van Bolivia tot het laatste bewaard.

Chili

Met een huurautootje verkenden we de woestijnachtige omgeving van San Pedro de Atacama en vierden voor het eerst Kerstmis in de hitte. Toen naar Santiago gevlogen, een stad met mooie gebouwen en uitzichtpunten. Met Oud en Nieuw waren we in Villa Alemana, vlakbij Valparaiso waar we het grootste vuurwerk van Zuid-Amerika aanschouwden onder het genot van een fles champagne. We relaxten nog wat in onze ‘cabana’ met zwembad en verlieten het vaste land. Op Isla Chiloe sliepen we voor het eerst in een gemengde slaapzaal, gelukkig zonder snurkers. We zagen zeehonden, pinguïns, pelikanen en andere zeevogels. Terug op het vaste land in Puerto Varas waren we omringd door meren en vulkanen. We verkenden de omgeving per mountainbike en legden een hele afstand af, 65 kilometer op één dag. Alsof dat nog niet actief genoeg was, reisden we door naar Puerto Natales waar we een 5-daagse trekking in Torres del Paine deden. Een bijzondere ervaring, waarbij we door een prachtig landschap hiketen met gletsjers, meren en besneeuwde vulkaantoppen, onze backpack op de rug gevuld met kleding, eten, camping- en kookspullen. Water dronken we uit de stroompjes. Het was inmiddels hoogseizoen en dat betekende dat we alle accommodaties van tevoren moesten boeken, dat leverde aardig wat ‘reisstress’ op in Chili.

Argentinië

In Argentinië hebben we relatief veel van de tijd gereisd en maar twee (met Iguazu erbij drie…) plaatsen bezocht. Ushuaia, omringd door water en bergen en waar alles het einde van de wereld is. Met een boot vaarden we naar de meest zuidelijke vuurtoren en zagen onderweg eilandjes vol vogels en vechtende zeeleeuwen. Buenos Aires, waar we oude mensen tango zagen dansen in een traditionele milonga, lekkere steak aten en de ‘onveilige’ wijk Boca met z’n gekleurde huisjes bezochten.

Uruguay

Het land waar velen enthousiast over zijn maar ons een beetje tegenviel. Colonia del Sacramento was leuk en gezellig, maar erg klein. Na indrukwekkend Buenos Aires viel Montevideo tegen en tsjah, ik lag hier twee dagen op bed omdat ik ziek was. De mooie stranden waren verder weg en accommodaties daar onbetaalbaar, dus zijn we snel maar weer terug naar Buenos Aires gegaan om naar Paraguay door te reizen.

Paraguay

De eerste dagen verbleven we in een hostel met zwembad in de hoofdstad Asuncion, waar we moesten wennen aan 40 graden Celcius met een luchtvochtigheid van 95%. Ondanks een vergissing in de data konden we toch nog carnaval vieren in Encarnacion, waar we tot diep in de nacht genoten van de muziek, kostuums (of beter: weinig kleding…) en praalwagens. Een bezoek aan het nationale park San Rafael liet ons kennismaken met het binnenland van Paraguay. Onze laatste bestemming was Ciudad del Este, waar de Itaipu dam erg belangrijk is voor de stroomvoorziening van Paraguay en Brazilië. Waterval Salto del Monday moet het hier afleggen tegen Iguazu maar is zeker niet minder indrukwekkend.

Iguazu

Unesco Werelderfgoed Iguazu was absoluut een van de hoogtepunten van onze reis. We bezochten de watervallen vanuit Argentinië en Brazilië en vielen van de ene WOW! in de andere. Breed, smal, hoog, laag, van dichtbij of veraf, met of zonder regenboog… Alle watervallen waren even indrukwekkend!

Brazilië

Het laatste land van onze reis stond grotendeels in het teken van relaxen. Op het gezellige eiland Ilha do Mel was het lekker rustig en bezochten we de eerste mooie, lege stranden. In Ubatuba hadden we de keuze uit 80 mooie stranden en kwamen we heerlijk tot rust. Tussendoor snuifden we wat cultuur in het koloniale stadje Paraty. De stad Sao Paulo vonden we niet veel aan, maar onze eerste couchsurfing ervaring maakte deze bestemming toch erg bijzonder. Eiland Ilha Grande was wat groter en drukker dan Ilha do Mel, en onze wandeltochtjes door de jungle werden beloond met witte stranden en helderblauw water. Perfect om te snorkelen waarbij we koraal, vissen, een krab en zeeschildpad spotten. Rio de Janeiro was de mooiste stad die we tijdens ons hele reis hebben bezocht, met mooie stranden en prachtige uizichten vanaf de Suikerbroodberg en het Christusbeeld. De laatste week konden we eindelijk even bijkomen in Buzios, een gezellig plaatsje met ook weer genoeg keuze uit tientallen stranden. Gelukkig maakte de wolken plaats voor de zon en kwamen we na vier maanden bruin op Schiphol aan.